1 דקות קריאה
עבודה בשיטת ה- "למה?" , "איך?" , ו"מה?" בתכנון עירוני מיטבי

בעידן שבו איכות החיים נמצאת במרכז הדיון הציבורי והמקצועי, תכנון עירוני איכותי הוא יותר מתמיד מפתח ליצירת מרחבי מגורים נעימים, בטוחים, ומקיימים. 

שיטת ה"למה?", "איך?" ו"מה?" מאפשרת לנו לקרב את הגישה האסטרטגית לצרכים הממשיים של האנשים שאנו מתכננים עבורם.

 במאמר זה, נדון בחשיבות ובגישה שלנו לתכנון עירוני, תוך התמקדות ביצירת שלד תנועתי וירוק המשלב בין תחבורה נגישה לרחובות ראשיים, שבילי הליכה, ורציפות של פארקים, כדי להבטיח איכות חיים גבוהה עבור כולם.


"למה?" - המוטיבציה מאחורי הפעולה

בבסיסו של כל פרויקט תכנון עירוני שאנו מבצעים עומדת ההבנה כי איכות החיים היא לא רק זכות אלא גם חובה עירונית. 


ה"למה?" שלנו מקורו בשאיפה ליצור סביבה בטוחה, נעימה, ומקיימת, המאפשרת לכל אחד לחוות את המרחב הציבורי כחלק בלתי נפרד מאיכות החיים היומיומית. 

הצורך להתמודד עם אתגרים כמו צפיפות גבוהה, זיהום אוויר, ופקקי תנועה, מחייב אותנו לחשוב מחוץ לקופסה ולתכנן בצורה שתענה על צרכים אלה באופן המועיל ביותר.מעבר לכך, ה"למה?" שלנו מתמקד גם ביצירת תחושת קהילה ושייכות. 

אנו מאמינים כי שכונות מודרניות ומתוכננות היטב מעודדות אינטראקציה חברתית, משפרות את הרווחה הנפשית ומספקות סביבה מזמינה לכלל התושבים, כולל ילדים, נשים, ואנשים עם מוגבלויות. תכנון עירוני מוצלח מחייב תשומת לב לפרטים אלו, כדי להבטיח שכל אחד יוכל להרגיש בטוח ונוח במרחב הציבורי, בכל שעות היממה.

התחייבותנו לתכנון של שכונות מגורים מודרניות ביהודה ושומרון, כוללת לא רק את הבניין הפיזי אלא גם את המרחב החברתי והסביבתי. דוגמאות כמו תכנית האב לעמנואל ואלקנה דרום מדגימות את השילוב ההרמוני בין השימוש במרחב לבין השמירה על רצף ירוק ופתיחות ויזואלית, מה שמאפשר חוויה אורבנית עשירה ומגוונת.בחלק הבא, "איך?", אנו נצלול לעומק התהליכים והמתודולוגיות שמאחורי התשובה לשאלה זו, תוך שמירה על המטרות העליונות של איכות חיים, בטחון, ושייכות.


"איך?" - התהליך והמתודולוגיה

תהליך התכנון והעיצוב שלנו מתחיל בהבנה עמוקה של הצרכים הספציפיים של האוכלוסייה והסביבה אותה אנו מתכננים לשרת. מתוך זאת, אנו מפתחים גישה מרובת שכבות שכוללת את התשתיות התנועתיות, השלד הירוק, והמרחב הציבורי, באופן שמעניק עדיפות לבטיחות, נגישות, ואינטראקציה חברתית.

קביעת השלד התנועתי

קביעת השלד התנועתי מתמקדת בסידור הרחובות הראשיים ובתנועת כלי הרכב באופן שיאפשר גישה נוחה ובטוחה לכל תושב ומבקר. אנו מתכננים את הרחובות כך שיתמכו בזרימה חלקה של התנועה, תוך תכנון של מעברים בטוחים ונוחים להולכי רגל ורוכבי אופניים. 

המטרה היא ליצור רחובות שאינם רק דרכי תחבורה אלא גם מקומות של מפגש וחיים עירוניים.

קביעת השלד הירוק

השלד הירוק מתחיל בתכנון שבילי הליכה ורצפי פארקים שמחברים בין שכונות ומרכזים קהילתיים, תוך יצירת סביבה בטוחה ונעימה להליכה רגלית, הכוללת גם הליכה עם ילדים וכלבים. 

אנו מקפידים על רציפות של פארקים ומרחבים ירוקים, כדי להבטיח שהטבע הוא חלק בלתי נפרד מחוויית המגורים העירונית. שבילים אלו מותאמים לשימוש בכל שעות היממה, מה שמקדם תחושת בטחון ושייכות.

יצירת מרחבים עם אפשרות של מבט ישיר

תכנון המרחב העירוני מתבסס גם על יצירת קשר ויזואלי בין המרחב הפרטי לציבורי. מרפסות הבתים, הרחובות, והמרחבים הפתוחים מותכננים באופן שמאפשר מבט ישיר, דבר המגביר את תחושת הבטחון והשייכות. זהו אספקט חשוב במיוחד בשעות הערב המאוחרות, כאשר התאורה והראות חשובים להבטחת בטחון הציבור.

שימוש מגוון במרחבים הפתוחים

אנו מעודדים שימוש מגוון במרחבים הפתוחים, לרבות לצורך פיקניקים, מפגשים חברתיים, טיולים עם הכלב, ואף למפגשים ציבוריים גדולים יותר כגון הפגנות או הופעות. 

תכנון כזה מאפשר לקהילה לנצל את המרחב הציבורי למגוון פעילויות, מה שמחזק את הקהילה ואת הקשרים החברתיים בין תושביה.

חיבור בין המרחב הבנוי לפתוח

החיבור בין המרחב הבנוי והפתוח הוא אלמנט קריטי בתכנון העירוני. על ידי יצירת היררכיה של רחובות עם סוגי חתך שונים ומגוונים לרחובות, אנו מאפשרים חוויה עירונית עשירה ומגוונת יותר. 

נושא הצל, הנוצר בין הבניינים ועל ידי אלמנטים עיצוביים במרחב הרחוב, נלקח בחשבון לצורך יצירת סביבה נעימה וקרירה יותר בשעות החמות של היום, שבמדינתנו החמה הן רוב שעות היום.

תכנון עירוני מוצלח הוא תהליך מורכב הדורש תשומת לב לפרטים רבים ושונים. באמצעות שילוב של מהנדסי תנועה ומתכנני נוף מוכשרים בצוות התכנון, התכנון התנועתי והירוק מיטבי כך שנוצרים מרחבים בטוחים ונעימים לשימוש הציבור, ע"י הקפדה על חיבור חזק בין המרחב הבנוי לפתוח, אנו מצליחים להתמודד עם האתגרים העירוניים וליצור סביבה עירונית איכותית ומזמינה יותר לכולנו.

"מה?" - התוצאות וההשפעות

התוצאות של תהליך התכנון והעיצוב העירוני המוצלח ניכרות באיכות החיים המשופרת של תושבי השכונות והערים שאנו מתכננים. על ידי שילוב של תכנון תנועתי וירוק, יצרנו מרחבים עירוניים שמשרתים את הקהילה ומספקים תחושת בטחון, נגישות ואיכות סביבתית.

שיפור באיכות החיים ובטחון

התכנון העירוני שלנו מבטיח שהתושבים יוכלו להנות ממרחבים פתוחים נרחבים, שבילי הליכה ופארקים שמחברים בין חלקי העיר שונים בצורה בטוחה ונעימה. זה מאפשר לתושבים לנצל את המרחב הציבורי לפעילויות שונות, מטיולים יומיומיים עם המשפחה ועד אירועים קהילתיים. תכנון זה גם מסייע בהפחתת פשיעה ומגביר את תחושת הבטחון בקרב התושבים.

תחושת שייכות וקהילה

השימוש המגוון במרחבים הפתוחים והבנויים מעודד פעילות קהילתית ומפגשים חברתיים, מה שמחזק את הקשרים בין התושבים ומקדם תחושת שייכות. פרויקטים כמו תכנית האב של קדומים , תכנית האב של עמנואל ופרויקטים נוספים שביצענו במשרדנו, הפכו לדוגמאות מובילות לאיך תכנון עירוני יכול לתרום לחיי הקהילה ולאיכות הסביבה בהווה ובעתיד.

יצירת מרחבים עירוניים קיימים

התוצאה המרכזית של התכנון העירוני שלנו היא יצירת מרחבים עירוניים מקיימים שמשלבים בין תכנון תנועתי וירוק באופן הרמוני. תכנון זה מקדם את השימוש בתחבורה ציבורית, הליכה ורכיבה על אופניים, ומפחית את התלות ברכב הפרטי. כמו כן, הוא משפר את איכות האוויר ומסייע בהתמודדות עם שינויי האקלים.

סיכום 

הפרויקטים והמיזמים שתכננו משקפים את התמקדותנו ביצירת סביבה עירונית שמשרתת את התושבים ומשפרת את איכות חייהם. עבודתנו מבטיחה שהמרחבים שאנו מתכננים בתוכניות האב, ובתוכניות המפורטות לשכונות מגורים ואיזורי תעסוקה ופנאי, יהיו בטוחות, נגישות, ותומכות בקהילה.

אנו מזמינים שותפים ולקוחות פוטנציאליים להצטרף אלינו במסע ליצירת ערים ושכונות שמעניקות ערך מוסף לתושביהן ולסביבה. 

יחד, נוכל להמשיך לשפר את איכות החיים במרחב העירוני ולהבטיח עתיד טוב יותר לכולנו.