1 דקות קריאה
אדריכל עירוני

במדינת ישראל יש כ- 77 ערים, ולכל אחת מהן יש את המאפיינים הייחודיים לה. לדוגמה בעיר בירושלים ניתן לראות בניינים רבים המחופים באבנים ירושלמיות, זאת במטרה לשמור על הצביון של העיר. כיוון שאחוז גדול מהאוכלוסייה בארץ מתגורר בשטחים עירוניים, הביקוש לתכנון ובניה באזורים אלו עולה. אדריכל עירוני הוא בעל המקצוע האחראי על תכנון ועיצוב של מבנים במרחב העירוני, כאשר מטרתו העיקרית היא להתאים את המבנה המתוכנן אל החלל העירוני.

עיצוב עירוני

 עיצוב עירוני הינו תהליך עיצובי היוצר מערכת שלמה המזוהה עם מאפייני ותדמיתה של כל עיר, כאשר מהלך התכנון העירוני כולל בתוכו את מכלול השטחים והאזורים הקיימים בעיר כמו רחובות, כבישים, שבילים, תשתיות, מגרשי מסחר, מגרשי מגורים, אזורי תעשייה וכו'. כדי שכל אלו יתכתבו יחד ויציגו עיצוב בעל אופי ייחודי וברור, תוך שמירה על צביונה של העיר, האדריכל העירוני משלב בעיצוב המבנה מאפיינים של אדריכלות נוף עירוני יחד עם מאפיינים של תכנון ופיתוח עירוני. שילוב זה יוצר מבנים עירוניים השומרים על המרקם העירוני של כל עיר, מעלים את איכות החיים שיש בה ומבליטים את הייחודיות שלה. כדי שהאדריכל יידע כיצד לתכנן ולאפיין את המבנה בהתאם לחלל העירוני, הוא נעזר בתוכנית התב"ע של העיר המנחה אותו בתהליך העיצוב של המבנה. תכנית תב"ע הינה תכנית מתאר עירונית המפרטת את ייעודו של כל מבנה המתוכנן לפי שטח בעיר, כאשר על האדריכל המעצב את המבנה העירוני להתאים את מטרת השימוש בו על פי אותה תכנית מוסדרת. 

התחדשות עירונית

 בשנים האחרונות ערים רבות החלו לאמץ את הנושא של התחדשות עירונית, זאת במטרה להחיות אזורים מוזנחים ונטושים ברחבי העיר, וכך להפוך את אותם שטחים עירוניים לאזורים פעילים התואמים למרקם העירוני. יישום הליכי חידוש העיר יכול להתבטא מכמה דרכים כמו הריסת כללית של מבנים ומגרשים קיימים, והקמה מבנים חדשים ועדכניים במקומם שישפרו את מראה וחזות העיר. דרך נוספת היא שיקום ושדרוג של שטחים עירוניים קיימים, בין אם מדובר על שטחי מגורים או מסחר, המעניקה מינוף כלכלי וחברתי לתועלת העיר ותושביה. באמצעות ליווי של אדריכל עירוני המבצע עיצוב של הנוף העירוני יחד עם תכנון המבנה והחלל באזור, ניתן לשנות באופן חיובי את צביונה של העיר וכך להעלות את ערכה ואת איכות החיים בה. 

אדריכל עירוני – קווים לדמותו

אדריכל הנו אומן בתחום הבנייה העוסק בעיצוב ותכנון של מבנים ייחודיים ומרשימים המבטאים אמירה עיצובית. כאשר מדובר על אדריכל עירוני המתכנן מבני מגורים, מסחר ותעשייה במרחב העירוני - מאפיינים אלו של האדריכל תורמים להעלאת ייחודה של העיר, תוך שמירה על התדמית וההוויה שקיימים בה. משום כך חשוב לבחור אדריכל מקצועי ומנוסה בתחומו, שמאחוריו עומדים מגוון פרויקטים עירוניים אותם ביצע ותרמו להצלחת ומינוף העיר.