1 דקות קריאה
מה זה פרוגרמה אדריכלית

תהליך הבנייה של מבנה הוא איננו עניין של מה בכך, כיוון שהוא כולל בתוכו אינספור שלבים ותהליכים המתגבשים יחדיו ליצירת מבנה איכותי ומרווח. אחד משלבים אלו כולל יצירת פרוגרמה אדריכלית המהווה פרמטר מרכזי בתהליך התכנון האדריכלי. בדרך הזו ניתן להוציא אל הפועל הקמה של מבנה ייעודי העומד בציפיות ובצרכים של מזמיני העבודה בין אם מדובר על בית מגורים, מבנה מסחרי, מבנה משרדים או מבנים תעשייתיים וציבוריים. 

מהי פרוגרמה ולמה היא חשובה בתהליך הבנייה?

פרוגרמה הינו מונח מקצועי מעולם האדריכלות המתאר את תהליכו הכולל והמקיף של המבנה המיועד להקמה. תהליך זה נכתב ומיוצר על ידי חברת האדריכלים המלווה את פרויקט הבניה, כך שבסופו של דבר מתקבלת תכנית בנייה מפורטת המביאה על הנייר את מטרותיו של המבנה, נראותו הפנימית והחיצונית, חלוקת השטח בו, חומרי הבנייה שייושמו בו, שיטות הבנייה הנדרשות להקמתו ועוד פרמטרים נוספים המציגים את תכנונו המלא של המבנה.  ליצירת הפרוגרמה יש משמעות רבת ערך, כיוון שבעזרת יצירת תוכנית בנייה מפורטת האדריכל יוכל להביא פתרונות יצירתיים שיעמדו בציפיות הלקוח, שהן משמשות כמנחות הדרך עבור בעל המקצוע. הודות לכך, עוד בטרם הקמתו בפועל של המבנה האדריכל יוכל למנוע בעיות ועיכובים בתהליך, וכך להצליח בסיום פרויקט הבניה המתוכנן. 

מאפייני פרוגרמה אדריכלית

ניתן לומר כי בעזרת הפרוגרמה האדריכלית, האדריכל מבצע מחקר מקיף ומעמיק אודות המבנה עליו הוא אחראי. מחקר איכותי ויעיל מתחיל לרוב מבחינת נתוני התב"ע המתקיימים בשטח הפרויקט, כך שניתן לקבל תמונת מצב נכונה ורלוונטית אודות שטח הקרקע עליו ניתן לבנות. בשלב הבא האדריכל יבצע מחקר פיזי בשטח עצמו, זאת כדי לבחון מגבלות שעשויות להפריע בתהליך ומציאת פתרון אפקטיבי לכך כבר בשלבי התכנון על הנייר. מאפיין נוסף ומהותי שעל האדריכל לחקור בתוכנית הבנייה, נוגע לצרכי הלקוח העומד מולו ועבורו המבנה יוקם. בעזרת הבנת צרכיו של הלקוח ותכנון משותף של הפרוגרמה, האדריכל יוכל לדעת מהן הרצונות אליהן לקוחו חותר, מהו התקציב המיועד לפרויקט וכיצד הוא יוכל לשלב את כל אלו למבנה ייחודי שיעמוד בציפיות. 

תכנון שטח ומרחב

פרוגרמה אדריכלית מקצועית וטובה היא כזו המצליחה לחבר בין הצרכים הרוחניים של הלקוח, לבין המאפיינים הפרקטיים של פרויקט הבניה העתידי הכוללים סביבה, שטח ומרחב. כדי להיות מוכנים לתהליכי הבנייה בפועל, על האדריכל לכלול בתוכנית הבנייה הנחיות מפורטות הנוגעות אל שטח הבנייה המיועד, גודל וייעודם של החללים הפנימיים במבנה, חלוקת השטח באופן מוגדר וכן גם שיטות בנייה וסוגי חומרים המיושמים במבנה. 

יצירת פרוגרמה אדריכלית בליווי חברת א.גבור אדריכלים

חברת א.גבור מתמחה בתכנון והקמת מבנים פרטיים, ציבוריים ותעשייתיים בעזרת שיטה ייחודית המאפשרת הקמת פרויקטים מצליחים ועמידה מלאה בציפיות הלקוח. לפרטים ומידע נוסף מוזמנים ליצור אתנו קשר.