1 דקות קריאה
פרוגרמה לבית מלון​

 פרוגרמה לבית מלון היא תוכנית בנייה, המאפשרת לאדריכל לקבוע ולתכנן מבעוד מועד את כל שלבי ההקמה והתכנון של בית המלון המיועד. על מנת שניתן יהיה להתקדם בתוכנית ולקבוע את השלבים והמאפיינים בה, עליו לכלול כמה היבטים מרכזיים בשלבי הכנת הפרוגרמה אותם נסקור במאמר הנוכחי.  


תוכנית בניין עיר

תכנית בניין עיר (ובקיצור תב"ע) הינה תכנית המתארת את המפרט של קרקע מסוים באמצעות מפה גרפית, עליה נכללים שטחים וקרקעות המיועדים לשימושים ספציפיים. לדוגמה, אזורים ושטחים עירוניים המסומנים בתוכניות תב"ע של כל רשות מקומית בהם מתוארים אלו קרקעות יוקצו למסחר, תעשייה, מגורים, מבנים ציבוריים וכו'.בהקשר של פרוגרמה לבית מלון, על האדריכל להתייחס לנתוני התב"ע של הקרקע המיועדת להקמת בית המלון, ולכלול אותם בתוכנית הבנייה שהוא כותב בשלב הראשוני של תכנון המבנה. היתרון המרכזי הקיים בהכנה וכתיבת פרוגרמה בטרם תהליך התכנון, הוא האפשרות לגיבוש כלל המסקנות מפרויקט אדריכלי זה. כך ניתן בין השאר לצפות מראש תרחישים מורכבים העלולים ליצור אתגרים שונים במהלך הבנייה, ולפתור אותם ברמה התכנונית כבר בשלבי האפיון הראשוניים של הקמת בית המלון.  

עיצוב אדריכלי מרשים וייחודי 

אחד מהשלבים המרכזיים בתכנון ועיצוב של בית מלון הינו החלק החזותי של המבנה, כאשר חלק זה כולל הן את מראהו החיצוני של בית המלון והן את המראה והעיצוב הפנימי שלו. ענף המלונאות הינו גדול ותחרותי, וכדי שבית המלון המתוכנן יבלוט מעל כולם וימשוך אליו כמה שיותר מבקרים – האדריכל המבצע את הפרויקט הוא איש המקצוע האמון על מטרה זו.במהלך תכנון הבנייה וכתיבת הפרוגרמה לבית המלון, האדריכל יכלול בתוכנית גם את המאפיינים הדרושים לעיצוב ארכיטקטוני ייחודי ומרשים כמו סוג הבניה הנדרשת לפרויקט, איכות החומרים שישמשו להקמת בית המלון, עיצוב ותכנון הסביבה באופן התואם לעיצוב המבנה, צפי הזמן הנדרש להקמת המבנה, ריהוט הפנים שישתלב באופי ובמראה העיצובי וכו'.    

תכנון ובנייה בהתאמה לצרכי הלקוח 

בסופו של דבר מסמך פרוגרמה לבית מלון צריך לכלול את מטרותיו ורצונותיו של הלקוח. על אף שחלק מרכזי מהפרוגרמה כולל את הכללים וההגבלות שרשויות מקומיות מציבות בפני יזמים המעוניינים להקים בתי מלון, או כל מבנה מסחרי אחר, האדריכל צריך לקבוע ולהתאים את תוכנית הבנייה על פי צרכיו של הלקוח העומד מולו.תכנון ובנייה של בית מלון הינו צורך עסקי, שהצלחה בו עשויה להניב רווחים נאים לבעלי המיזם ואף למינוף החברה הקיימת בבעלותו. לכן משרד אדריכלות המציע יצירת פרוגרמה לבית מלון יחד עם הלקוח וכולל ניצול מקסימלי של שטחי הקרקעות, תכנון אפקטיבי של החללים, יצירת סביבה מונגשת ובטוחה לקהל המבקרים עשוי להיות הבחירה הטובה ביותר עבור צרכיו האישיים של היזם המעוניין לבנות בית מלון.