1 דקות קריאה
פרוגרמה לצורכי ציבור

רשויות מקומיות שמות לנגד עיניהן את טובת הציבור המתגורר במרחבים העירוניים השייכות להן, כאשר קיים אינטרס הדדי לשני הצדדים – הרשות המקומית מעוניינת לשמור על תדמיתה כדי לחזק את הכלכלה, ואילו הציבור מעוניין ליהנות מביטחון, רווחה והוויה חברתית שיעלו את רמת ואיכות החיים שלהם באותה רשות.  כדי להתאים את גידול האוכלוסייה לדרישות הציבור לאיכות חיים, המדינה פרסמה פרוגרמה לצרכי ציבור המאפשרת לכל רשות מקומית לנהל את השטחים הציבוריים הקיימים במרחב שלה.  

מהי פרוגרמה ומהם היתרונות בה?

בכל דבר בחיים תכנון נכון ואפקטיבי מוביל להצלחה של המטרה הסופית גם כמובן כאשר מדובר על פרוגרמה למבני ציבור. כך גם נהוג לעשות בעולם האדריכלות – לצורך תכנון והקמת מבנים המיועדים לשימושים שונים, האדריכלים נעזרים בתוכנית בנייה ייעודית ומפורטת המעניקה תמונת מצב מקיפה על המבנה המיועד, החל משלב הרעיון ועד להקמתו בפועל. תכנית זו נקראת פרוגרמה, והיא מפרטת באופן מדוקדק את מטרתו של כל פרויקט בניה ואת השלבים להקמתו.  היתרונות בהכנת פרוגרמה לצרכי ציבור ובכלל, הם רבים, ביניהם נכללים האתגרים הצפויים לעלות מפרויקט בנייה מורכב וגדול, וכך להתאים אליהם את הפתרונות הטובים ביותר שיצלחו את אותן אבני דרך. בנוסף הפרוגרמה משמשת ככלי רב ערך עבור האדריכל, כיוון שהוא איש המקצוע עם הניסיון בתחום העומד בפני הלקוח ונדרש למלא אחר מטרותיו ורצונותיו. בעזרת כתיבת הפרוגרמה ותכנון מקיף של כל האלמנטים, האדריכל יוכל לעמוד בציפיות הלקוח ולטוות יחד איתו את הדרך להצלחת הפרויקט כבר בשלבי התכנון. 

הקצאת שטחים לצרכי ציבור

כשמדובר על פרוגרמה לצרכי ציבור, הלקוח עבורו האדריכל נדרש להכין את הפרוגרמה היא הרשות המקומית המקצה שטחים לציבור המתגורר בה. במקרה זה על הפרוגרמה לכלול את המטרות המרכזיות שהרשות שואפת אליהן כמו ניצול מירבי של השטח הציבורי לרווחת הציבור, הקצאת השטחים לתכנון מגורים ומסחר שיאפשרו מינוף כלכלי-חברתי של הרשות, התאמת השטחים הציבוריים למרקם העירוני השולט ברשות וכו'.  המטרות והיעדים של רשויות מקומיות השייכות לערים שונים מהמטרות והיעדים אליהן רשויות מקומיות של יישובים וקיבוצים שואפים, כיוון שהסביבה העירונית שונה באופן מהותי מבחינת התכנון האזורי הקיים בה. הבדלים אלו נלקחים בחשבון בתהליך כתיבת פרוגרמה לצרכי ציבור על ידי האדריכל, ושלב האפיון והתכנון הראשוני של המסמך כולל בתוכו את תכנית התב"ע השייכת לכל רשות מקומית. 

כתיבת פרוגרמה בעזרת משרד אדריכלות מנוסה

כאמור, הפרוגרמה כוללת את כל שלבי התכנון והבנייה של פרויקט אדריכלי. בכתיבה של פרוגרמה לצרכי ציבור בולטים בה בין השאר מספר היבטים מרכזיים הכוללים את הליכי התפעול של הפרויקט, מאפייני השטח והתשתיות, התקציב הכללי של הפרויקט, סוג הבניה ואיכות החומרים שייושמו ובנוסף גם היבטים עסקיים הנוגעים לפיתוח המרחב הציבורי ומינוף הרשות המקומית.  כדי להתאים את תכנון הבנייה לצרכי הציבור, מומלץ לפנות אל משרד אדריכלות מקצועי ומנוסה בתחומו שיכתוב פרוגרמה מותאמת לאופי וליעדים של כל רשות מקומית.