1 דקות קריאה
פרוגרמה מעונות יום

מעונות יום הם גנים לילדים בגילאי לידה ועד שלוש שנים. המטרה של מעונות היום היא להעניק מרחב איכותי, נעים ובטוח לתינוקות, פעוטות וילדים שמעבירים בו את שעות היום שלהם. כדי לעמוד בכך, יש צורך לתכנן את המבנה המיועד למעון היום בהתאם לתוכנית ממשלתית של משרד הבינוי והשיכון. תוכנית זו נקראת פרוגרמה מעונות יום, ועליה נעסוק במאמר הנוכחי. 

מהי פרוגרמה מעונות יום?

כאמור, פרוגרמה מעונות יום נועדה להעניק תוכנית מוסדרת ומפוקחת של המרחב החינוכי בו ילדים בגיל הרך שוהים. התוכנית כוללת את כלל המאפיינים של המבנה שעתיד לשמש את הילדים כמו פיתוח המגרש עליו המעון יבנה, מאפייני התשתית של המבנה, מבנה פנימי של חללי הפנים במעון וכן דרישות כלליות הנוגעות לצרכים בסיסיים וכלליים של מבנים כמו חשמל, תאורה, מיזוג אוויר, מים, ביוב וכו'. מטרת הפרוגרמה היא ליישר קו עם הדרישות החיוניות לצורך שמירה על בטיחותם של הילדים, נוסף על מתן מרחב מוגן ואיכותי שיסייע לפתח את התפתחותם התקינה, הן מבחינה תפקודית והן מבחינה בריאותית. 

מאפיינים מרכזיים בתכנון מעונות יום

כאשר מדובר על פרוגרמה למעונות יום, כיוון שמעונות היום נועדו לשמש כמקום שהייה ייעודי עבור ילדים בגיל הרך, שלבי התכנון של מעונות היום כוללים מספר מאפיינים מרכזיים, ביניהם: תכנון המרחב - שימת דגש על מרחב המעון שיוקדש לפעילותם של הילדים, ופחות לחללים מרכזיים כמו: מטבח, מסדרונות ושירותים. בשונה מתכנון של מבנים אחרים, בתכנון מעון יום יש להתמקד בפעילות המרכזית של הילדים שהיא משחק ויצירה, ובהתאם לתכנן את המרחבים במבנה שיותאמו לצרכים אלו. תכנון ועיצוב – יכולת המיקוד של תינוקות ופעוטות איננה בשלה מספיק כדי שיוכלו להצליח להתמודד עם הסחות דעת, שזהו עניין שיש לקחת בחשבון בתהליך התכנון של מעונות יום. לכן יש לעצב את המבנה בהתאם, ולהקצות לכל חלל ייעוד מסוים כמו חדר לאכילה, מנוחה, משחק ופעילות וכו'. תכנון חיצוני – בנוסף לתכנון הפנים של המבנה והמרחב, יש לכלול בתהליך גם את התכנון החיצוני הכולל הקצאת שטחי חצרות בטוחים ומופרדים על פי ייעודם. בפרוגרמת מעונות יום קיים פירוט מלא אודות תכנון החצרות, כדי להבטיח את שלומם של הילדים במהלך המשחקים בחוץ 

תכנון והקמת מבנה חינוך בליווי חברת אדריכלות

המטרה המהותית ביותר בתהליך תכנון והקמה של מבנה המיועד למעונות יום וכחלק מכך יצירת פרוגרמה למעונות יום, היא התאמת תכנון המבנה לצורך המרחבי של הפעוטות. סביבה שכזו צריכה לנסוך בהם הרגשת נוחות וביטחון, יחד עם האפשרות להרגשת עצמאות והתפתחות מוטורית שתתרום להתפתחותם התקינה. בעזרת ייעוץ וליווי של חברת אדריכלות המתמחה בתכנון והקמה של מבנים, ובפרט מבני חינוך, ניתן לענות על צרכים חשובים אלו בנוסף לתכנון מוסדר המותאם לפרוגרמת מעונות יום. חברת א.גבור אדריכלים משלבת בין ניסיון של שנים בתחום האדריכלות יחד עם ידע טכנולוגי עשיר, היוצרים יחד פרויקטים יצירתיים ואיכותיים.