1 דקות קריאה
תכנון מבנה ייחודי

תכנון מבנה ייחודי

לעומת מבנים שמתוכננים עבור קבלנים שגרתיים, כלומר מבנים סטנדרטיים, ניכרת מגמה מקבילה של תכנון מבנים ייחודיים. להלן נעניק לקורא כמה תובנות לגבי תכנון מבנה ייחודי, איך ניתן לתכנן מבנה שכזה ומי עוסק במלאכת התכנון.    

מי מתכנן מבנים ייחודיים 

בדרך כלל תכנון אדריכלי ייחודי יבוצע על ידי אדריכל המשלב בתוכו כמה וכמה תכונות חשובות. תכונה ראשונה הינה הניסיון. תכונה נוספת הינה הכישרון ולצד זה גם העזה. דרושה גם מידה בלתי מבוטלת של ביטחון ומודעות סביבתית וחברתית, יש להכיר בצרכים ולדעת לתת מענה תכנוני לכל צורך אנושי במבנה.  

התכלית של מבנה ייחודי לפני שנכיר כמה תובנות מעניינות וחשובות, כדאי להבין מדוע בעצם נדרש מבנה ייחודי. מבנה מסוג זה יכול להיות בית פרטי. בית שנועד להעניק סביבת מגורים אישית, שאיננה דומה לשום דבר אחר. סביבה שמותאמת בצורה הכי אפקטיבית לצרכי בני הבית ולטעמם. בנוסף, תכנון של מבנה ייחודי עשוי להידרש מטעמים מסחריים. למשל בניין בוטיק, שמשווק לקהל יעד אנין, צריך להיות מבנה ייחודי שאיננו דומה לסטנדרטי. כמו כן, מבנה ייחודי יכול לשמש לצרכים ציבוריים (מוזיאון), לצרכים ממלכתיים ולעידוד מצב הרוח הלאומי ולצרכים שיווקיים, למשל מסעדה שתמשוך את העין של הציבור.או מבנה ייחודי המשלב מספר פונקציות יחדיו, לדוגמא מבנה המכיל מבנה ספורט, חדרי חוגים קרמיקה, ריקוד וג'ודו יחד עם מועדון לקשיש כולם במבנה ייחודי אחד.  

שילוב אלמנטים מיוחד דרך טובה מאוד לבצע תכנון אדריכלי ייחודי הינה להגדיר שילוב מעניין או מיוחד של אלמנטים שונים. אלמנטים שנועדו לשבור מסגרות ו"לתפוס" את העין. אפשר למשל להוסיף חלונות גדולים המשקיפים אל גרם מדרגות מעוקל. ניתן לתכנן מבואה בסגנון קלאסי, הנמשכת לתוך מסדרון. לפעמים אלמנט מיוחד יהיה שבירת מסגרת לגובה או הוספת אח עם ארובה. לפעמים עצם העמדת הפונקצויות יחדיו יוצרת מבנה ייחודי, היוצר מרקם תרבותי ואנושי ייחודי.   

שילוב פנים וחוץ דרך אחרת שיכולה להוביל אל תכנון אדריכלי ייחודי יכולה להתקדם באמצעות שילוב יוצא דופן בין ה"פנים" לבין ה"חוץ". למשל, יצירת מרפסת חיצונית של מבנה נתון, שמדמה חלק פנימי (מעין סלון חיצוני). ניתן לתכנן סקיילייט ששוברים את המסגרת כלפי מעלה ומכניסים פנימה שפע של אור ואוויר צח, או לפתוח פתחים לכיוון חצרות פנימיות מעין פטיו, שיכול ליצור פינות ייחודיות זכורות במיוחד.  

תכנון רב מפלסי מבנה בעל מפלסים יכול להעניק תחושה מאוד מיוחדת עבור המתבונן. יחד עם זאת 

תכנון אדריכלי ייחודי יכול להעניק למפלסיות המרובה אופי נוסף. ניתן להשפיע על תפיסת החלל ולגרום לשטח נתון להיראות הרבה יותר גדול. ניתן גם להעניק למבנה כולו תחושה מעוצבת שנשענת על הפרדה קונספטואלית של כל מפלס ומפלס. זוהי דרך טובה ליצור הפרדה אפילו כאשר המבנה כולו קטן יחסית.   

מבנה רב מרפסות מרפסת יכולה להפוך די בקלות לאלמנט מאוד מרשים, בכל מבנה. אך אם מרפסת לבדה איננה משהו שהופך את המבנה הנתון לייחודי מאוד, אפשר ללכת לכיוון של הרבה מרפסות. מבנה רב מרפסות יכול להפוך לבעל אופי מאוד מעניין. זה גם דבר שיכול להיות מאוד פרקטי, שכן ניתן להשתמש במרפסות בתור מרכיב שמכניס הרבה אור ואפילו זרימת אוויר לכל המבנה. בנוסף המרפסות יוצרות שינויים במישורי החזיתות וכך נוצרים משחקים של הצללות על גבי החזיתות.  

גגות עם אופי ויופי אלמנט חשוב ביותר שמוסיף ייחוד למבנה הינו הגג. ניתן לתכנן כל מבנה כך שהגג יוסיף הרבה אופי וייחוד. גג משופע או זוויתי, בעל רעפים בעיצוב שונה או צבע בלתי נפוץ, זה אפשרות אחת. אפשרות אחרת הינה להוסיף אלמנטים דמויי צריחים או כרכובים, בשילוב מעקות מרהיבים.   

מבנים בהשראה קלאסי או עולמית תכנון של מבנה ייחודי יכול להתבצע תוך שאיבת השראה ממקורות שונים. כאלה יכולים להיות למשל מבנים ידועים בארכיטקטורה שלהם או מבנים בעלי מוטיבים קלאסיים. יש להיזהר בנושא זה לא להיקלע למלכודת הקיטש אך כאשר עושים זאת בזהירות, ניתן לקבל תוצאה מעניינת ובעלת ייחוד משל עצמה.  

תכנון ירוק, סביבתי ויפה תכנון מבנה ייחודי יכול להתבסס גם על עקרונות ברי קיימא. עקרונות ידידותיים לסביבה שיוצרים גם ייחוד ארכיטקטוני. מבנה ירוק אפשר לתכנן כך שבעונת הקיץ החמה יספוג מינימום של קרינת שמש בעוד שבחורף המצב יהיה הפוך. ניתן להקים קירות הבנויים חומרים מבודדים ולהשתמש בחלונות כפולים בעיצוב נעים לעין. ניתן לשלב קולטי שמש ולתכנן פתחי אוורור מעוצבים.   

זהירות, אופנות חולפות מן העולם בתכנון של מבנה ייחודי יש לנהוג זהירות מפני אופנות שיש להן נטייה לחלוף מן העולם. כדאי לזכור כי לפעמים, עובר קו מאוד דק בין עיצוב קיטשי לבין מבנה בעל אלמנטים יפים ומיוחדים באמת. התכנון צריך להביא בחשבון אמירה עיצובית אמיתית ובת קיימא.