1 דקות קריאה
תכנון מרכזי קניות

מאז ומתמיד מרכזי קניות היוו את מוקד המשיכה המרכזי של צרכנים למגוון מטרות כמו רכישת מוצרים חדשים, בילוי חברתי ומשפחתי ועוד. מרכז קניות בהגדרתו הוא מתחם גדול ומרווח המכיל מספר רב של חנויות צרכניות המיועדות למכירת מוצרים לקהל הרחב. תכנון אדריכלי נכון ומקצועי של מרכז קניות, מעניק ליזמים את היתרונות הבולטים של תכנון מרכזי קניות באופן נכון ובהקמת שטח מסחר מסוג זה, שהבולט בהם הוא עידוד ומשיכת קהל צרכנים גדול אל המקום. 

מהי המטרה של תכנון מרכז מסחרי?

יזמים המעוניינים להקים מרכז מסחרי ברשות מקומית כזו או אחרת, חושבים בראש ובראשונה על ההכנסה הכספית הגבוהה שנכס כזה עשוי להניב להם, בשאיפה כי נכס נדל"ן מסוג זה יספק עבורם הכנסה פאסיבית למשך שנים רבות. תכנון מרכז קניות מצליח ומניב הוא כזה המצליח למשוך אליו כמה שיותר לקוחות, וכדי שמטרה זו תצא לפועל חשוב לבצע תכנון מקצועי ומתאים של מתחם הקניות בליווי אנשי מקצוע מומחים בתחום. כיוון שמרכזי קניות משתרעים על פני שטחים גדולים, מבנים מסוג זה נבנים בגבולות עירוניים ייעודיים המאושרים ע"י הועדה המקומית, בהתאם לתוכנית התב"ע של אותה רשות. קיימת תחרות גבוהה בין חנויות הניצבות במרכז העיר לבין מרכזי הקניות, ולכן תהליכי התכנון של מרכזי מסחר נועדו למקסם את היתרונות של המתחם ולמשוך אליו כמה שיותר לקוחות. 

תכנון מרכזי קניות – תשתית המבנה

אחד מהשלבים המרכזיים בתהליך התכנון כולל את מאפייני תשתית המבנה המסחרי, כשהמטרה היא ליצור תשתיות איכותיות ויעילות, המעניקות נוחות לקהל המבקרים במקום. דרכי הגישה אל המתחם גם הן כלולות בשלבי התכנון, בין אם מדובר על גישה יעילה עבור הולכי רגל או עבור רכבים. תכנון והקמת חניון מסודר במרכז הקניות הוא פרמטר מהותי בשלבי התכנון, כיוון שהוא מעניק יתרון משמעותי על פני חנויות עירוניות הממוקמות במרכז העיר, שמיקומן מונע דרכי גישה נוחות ומזמינות עבור קהל צרכנים המעוניין להגיע למקום עם רכב. 

תכנון אדריכלי של חללי הפנים

כאשר מדובר על תכנון מרכזי קניות, בנוסף לתכנון התשתית החיצונית של המרכז המסחרי, יש לתכנן בהתאם את חללי הפנים של מרכז הקניות העתיד להיבנות. בשלב זה, המטרה המרכזית של התהליך היא יצירת אווירה נעימה ומזמינה עבור הצרכנים המבקרים במקום, תוך שימת דגש על חווית הלקוח והגורמים שיובילו אותו לבלות במתחם זמן רב. הקצאת מקומות ישיבה ייעודיים, מתחמי משחק לילדים ואמצעי ניידות נוחים כמו דרגנועים ומעליות נגישות הן חלק מהמאפיינים שיש לכלול בשלבי התכנון. 

מהם היתרונות של תכנון מרכזי קניות בליווי משרד אדריכלות?

על אף כי מרכז הקניות משמש כמוקד משיכה מרכזי לקהל הצרכנים, המהווה את מקור ההכנסה העיקרי של המתחם, יש לקחת בחשבון בשלבי כל תכנון מרכז קניות, גם את מטרותיהם של בעלי החנויות שיאיישו את מרכז הקניות עם סחורותיהם.  בעזרת ליווי מקיף של משרד אדריכלות מקצועי, ניתן לתכנן את שלבי הקמת מרכז הקניות משלב התכנון ועד הביצוע, תוך התחשבות מלאה בכל הגורמים המשפיעים על הצלחת נכס זה.