מבוא:
תארו לעצמכם את הבחירה היומיומית: לצאת בבוקר ברכב הפרטי ולבלות שעות מתישות בפקקים, או לעלות על רכבת או אוטובוס ממוזגים וליהנות מנסיעה נעימה של חצי שעה לעבודה. עבור יותר ויותר ישראלים, הבחירה ברורה – עידן הנסיעה לכל מקום ברכב פרטי מגיע לסיומו. עומסי התנועה בישראל הגיעו לרמות בלתי־נסבלות, וגובים מאיתנו מחיר כבד בזמן, בכסף ובאיכות החיים. במאמר זה נציג בצורה משכנעת את היתרונות של מעבר לתחבורה ציבורית כפתרון למשבר הפקקים המחריף, נתמוך בדוגמאות מהארץ ומהעולם, ונבהיר מדוע הרחבת כבישים היא טעות אסטרטגית שרק תחמיר את המצב.
פקק תנועה אופייני בכביש איילון – מציאות יומיומית במטרופולין גוש דן. פקקי התנועה הפכו לחלק בלתי נפרד משגרת היומיום בישראל. דו"ח של קרן המטבע הבינלאומית קבע שישראל היא המדינה עם בעיית העומסים החמורה ביותר בין מדינות ה-OECD – ושהמצב רק ילך ויחמיר עם הגידול באוכלוסייה. מחקר עולמי אף דירג את ישראל במקום השלישי בעולם באיטיות התחבורה, אחרי פרו ורומניה. המשמעות ברורה: הכבישים שלנו פקוקים עד כדי כך שנהגים בישראל "מבלים" חלק ניכר מיומם בעמידה בפקק. לפי נתוני בנק ישראל, זמן הנסיעה הממוצע של מי שנוסעים לעבודה מחוץ לעיר מגוריהם עלה מ-30 דקות בשנת 2005 ל-39 דקות בשנת 2016 – עלייה של כ-30% בתוך כעשור, הממחישה עד כמה ההידרדרות מהירה. בנוסף למחיר הזמן האבוד, עומסי התנועה גורמים לנזק כלכלי אדיר: משרד האוצר העריך כי המשק הישראלי מפסיד כ-35 מיליארד שקלים בשנה בשל הפקקים (אובדן שעות עבודה, דלק מבוזבז, בלאי ועוד). המצב הזה אינו רק מטרד – הוא משבר לאומי שפוגע בפריון, במשפחה (כשאנחנו חוזרים הביתה מאוחר ועצבניים) ובאיכות החיים של כולם. מעבר להפסדים הכלכליים, תחבורת הרכב הפרטי גובה מחיר כבד גם מהסביבה והבריאות. בכל עיר בישראל האוויר שאנו נושמים מזוהם בעיקר מרכבינו: כלי הרכב אחראים לכ-85% מזיהום האוויר במטרופולינים. זיהום זה גורם למחלות נשימה, לפגיעה באיכות החיים, וגם לרעש תחבורתי בלתי פוסק בסביבת הכבישים. פליטת המזהמים וגזי החממה מכלי הרכב הפרטיים מחממת את האקלים ותורמת למשבר האקלים העולמי – רבע מפליטות הפחמן של ישראל מקורן בתחבורה. בקיצור, הסתמכות על רכבים פרטיים גורמת לפגיעה משולבת: אנחנו מבזבזים את זמננו בפקק, משלמים ביוקר על דלק ותחזוקה, נושמים עשן ופיח, וסובלים מערים רועשות ומזוהמות יותר. האם זו גזירת גורל שאי אפשר לשנות? ממש לא – הפתרון נמצא בהישג ידינו: תחבורה ציבורית יעילה, מודרנית ונגישה.
כל אינסטינקט אומר: אם הכביש עמוס – נוסיף עוד נתיב, נבנה מחלף, נרחיב כביש. אך בפועל, הפתרון האינסטינקטיבי הזה רק מחמיר את הבעיה. תופעה ידועה בשם "ביקוש מושרה" (Induced Demand) מסבירה שככל שמגדילים את קיבולת הכבישים, יותר אנשים יבחרו לנסוע ברכב – עד שהפקקים חוזרים וגדלים לאותה רמה, ואף מעבר לכך. במילים אחרות, "אם נסלול עוד כבישים – יהיו עוד יותר פקקים". ניסיון מצטבר בארץ ובעולם מוכיח זאת: כבישים ונתיבים חדשים מתמלאים במהירות גדולה מכפי שהמתכננים צפו. הסיבות מגוונות – אנשים מתחילים לנסוע יותר, לבצע נסיעות שהיה נמנעו מהן קודם, ואף לרכוש עוד מכוניות – והתוצאה היא שההקלה בפקק היא זמנית וקצרת מועד בלבד. דוגמה קלאסית מארה"ב ממחישה את כשלון מדיניות "עוד כבישים": בטקסס הורחב כביש ה-Katy Freeway בעיר יוסטון ל-26 נתיבים(!) בפרויקט ענק שעלה 2.8 מיליארד דולר, מתוך הבטחה לפתור את הפקקים. מה קרה בפועל? בתוך שנים ספורות מרגע ההרחבה, זמני הנסיעה בשעות השיא התגברו ב-30% בבוקר וב-55% בערב. הכביש האדיר התמלא במכוניות חדשות והעומס חזר וקפץ לשיא חדש. תופעה זו חוזרת שוב ושוב: בלוס אנג'לס, למשל, נסללו אוטוסטרדות ענק מכל עבר – ועדיין הנהגים שם איבדו בממוצע 158 שעות בשנה בעמידה בפקקים. גם בישראל התרגלנו לנוסחה הכושלת הזו: כביש החוף בין נתניה לתל אביב הורחב שוב ושוב, וכך גם נתיבי איילון, אך כל נתיב שנוסף נבלע מיד בגל הולך וגדל של כלי רכב. המסקנה של המומחים חד משמעית: אי אפשר לצאת מהפקק על ידי הוספת כבישים. "הפתרון" של סלילת עוד ועוד נתיבים הוא אשליה יקרה ומזיקה. להיפך – במציאות של מדינה קטנה וצפופה כמו ישראל, כבישים חדשים עושים יותר נזק מתועלת. הם מעודדים עוד שימוש ברכב פרטי, בזבוז דלק ופליטות מזהמים, תופסים שטחים פתוחים יקרים ומקטעים את הטבע (אלפי בעלי חיים נדרסים בכבישי ישראל מדי שנה, וכבישים מפוררים בתי גידול טבעיים למקטעים קטנים). הגיע הזמן לשבור את הפרדיגמה: לא עוד "להרחיב את הכביש ונקווה לטוב" – כי התקווה הזו מתנפצת בפקק הבא. במקום זאת, יש להפנות את המשאבים והמאמצים לפתרון תחבורתי בר-קיימא באמת: תחבורה ציבורית מתקדמת, מהירה ונוחה, שתמשוך את הנוסעים מרצון לעזוב את הרכב הפרטי.
אחרי שהבנו מה לא עובד, נשאלת השאלה – מה כן? התשובה ברורה: תחבורה ציבורית מודרנית. רכבות, מטרו, רכבות קלות, אוטובוסים מהירים – אלו הכלים שיכולים לשנע המוני אנשים במהירות וביעילות, בלי לעמוד בפקק ובלי לזהם את האוויר. למעשה, אם נשווה נתיב כביש רגיל לנתיב לתחבורה ציבורית, ההבדל מדהים: נתיב בודד שמוקדש רק לאוטובוסים מסוגל להעביר כ-300 אוטובוסים בשעה – כ-10,000 נוסעים – פי 4 ממספר האנשים שיוכלו לעבור באותו נתיב ברכביהם הפרטיים (כ-2,500 איש בלבד). המשמעות: אוטובוס אחד מלא נוסעים יכול להחליף עשרות מכוניות פרטיות על הכביש, לחסוך המון מקום בכביש ובחניה, ולהפחית דרסטית את העומס. אותו עיקרון חל על רכבת: רכבת אחת נושאת במכה מאות נוסעים, ובמסילה יחידה אפשר להעביר עשרות אלפי אנשים בשעה – מה שאין שום סיכוי לעשות עם מכוניות. יתרונות התחבורה הציבורית מקיפים את כל תחומי החיים. הנה כמה נקודות מפתח שמשקפות מה כולנו נרוויח ממעבר ממכונית פרטית לאוטובוס או רכבת:
כדי להבין שזה לא חלום באספמיא, חשוב להסתכל על סיפורי הצלחה בעולם: מקומות שהעזו להשקיע בתחבורה הציבורית – וקצרו את הפירות בדמות תחבורה יעילה ועיר נעימה יותר.
אחרי שנים של פיגור בתחום התחבורה הציבורית, ישראל מתחילה סוף-סוף לנוע בכיוון הנכון. הממשלה ורשויות התחבורה גיבשו בשנים האחרונות תוכניות שאפתניות לשדרוג משמעותי של מערך התחבורה הציבורית, הן במרכז הארץ והן בפריפריה, לטווח הקרוב והרחוק גם יחד. הנה כמה מהצעדים והפרויקטים המרכזיים שעומדים על הפרק:
הרכבת הקלה החדשה בתל אביב – סנונית ראשונה של מהפכת תחבורה במסילת הברזל.
פתרונות תחבורה לפריפריה: לצד ההשקעה בגוש דן, הממשלה מקדמת תוכניות שאפתניות לחיבור הפריפריה הרחוקה למסילות ולכבישים מהירים. בפרויקט "חיבור ישראל" שאושר ב-2023, הוצגה תוכנית רכבת מהירה מצפון ועד דרום: מסילת רכבת מהעיר קריית שמונה בצפון ועד אילת בדרום בתוואי של כ-400 ק"מ, עם רכבות שייטענו עד 250 קמ"ש. היעד להשלמת הפרויקט הוא סביב שנת 2040, בעלות מוערכת של כ-100 מיליארד ש"ח. הרעיון הוא שלא יהיה יישוב בישראל במרחק של יותר משעתיים נסיעה ברכבת ממרכז הארץ. אם החזון יתממש, ייווצר כאן מצב מדהים: אדם יוכל לגור למשל בטבריה, בדימונה או בקריית שמונה – ולעבוד בתל אביב או בירושלים, בזכות רכבת מהירה שתעשה את הדרך תוך כשעה-שעתיים. המשמעות החברתית-כלכלית גדולה – חיזוק הפריפריה, הורדת יוקר הדיור במרכז (כי אנשים יוכלו לגור רחוק יותר) ושילוב מלא של כל חלקי הארץ בשוק העבודה. לצד קו הרכבת הארוך הזה, מתבצעות ומקודמות גם הרחבות של רשת הרכבות הקיימת: הארכת הקו המהיר מירושלים מערבה (לכיוון מודיעין), תכנון קווים חדשים כמו רכבת לעפולה וכרמיאל (שכבר פועלת), מסילה רביעית באיילון להגברת תדירות הקווים, וחישמול מלא של רכבת ישראל (צעד שנועד להגדיל מהירות וקיבולת ולהקטין זיהום ורעש).
התמונה המצטיירת לעתיד הקרוב והרחוק היא של ישראל בתנופת שדרוג תחבורתי. אומנם חלק מהפרויקטים הגדולים עוד שנים ahead, אבל כבר בעשור הקרוב נראה שינוי מוחשי: רכבות קלות בגוש דן ובירושלים, אוטובוסים חשמליים מהירים דוהרים בנתיבים בלעדיים, ושירות אמין שתושבי פרברים ויישובי ספר יכולים לסמוך עליו. בסופו של דבר, החזון הוא ישראל שבה התחבורה הציבורית היא ברירת המחדל הקלה, המהירה והנוחה לכולם – לא רק למי שאין להם רכב.
משבר הפקקים בישראל הוא אמיתי, חריף ומורגש בכל רבדי החיים. אבל אין זה כורח המציאות שאי אפשר לשנות. כפי שהראינו, הפתרון קיים, נגיש ומוכח בעולם: השקעה בתחבורה ציבורית מצוינת, ושינוי דפוס החשיבה של כל אחד מאיתנו לגבי "איך להגיע ממקום למקום". זה לא יקרה בן לילה, אך הכיוון ברור. בכל יום שבו נמשיך באותה שגרה – לבדות עוד כביש ולרכוש עוד רכב – אנחנו מקרבים את עצמנו לסיוט תחבורתי גרוע עוד יותר. מומחי קרן המטבע כבר התריעו שישראל חייבת לפעול גם בצד הביקוש ולא רק בהיצע התשתיות, כולל צעדים כמו נסיעות שיתופיות ואגרות גודש כפי שקיימות בלונדון ובשטוקהולם. הרחבת כבישים והרמזורים היא טעות אסטרטגית בעת הזו – תרופת דמה שעלולה להחמיר את "המחלה". מנגד, שיפור התחבורה הציבורית יתרום להעלאת רמת החיים ולשיפור המשק (כלשון דו"ח בנק ישראל) וגם להפחתת זיהום, רעש ותאונות. הבחירה היא שלנו: להמשיך במסלול הנוכחי ולהיתקע בעוד ועוד פקקים – או לשנות כיוון, לעלות לאוטובוס, לרכבת, להצטרף לפתרון. אפשר לדמות זאת לדיאטה לאומית: ככל שנמשיך "להאכיל" את עצמנו בעוד כבישים לכלי רכב פרטיים, הפקקים רק ישמינו. הגיע הזמן למשטר תחבורתי חדש, בריא ויעיל יותר. הממשלה צריכה לספק תשתיות ושירות מצוינים – ואנחנו כאזרחים צריכים להיות מוכנים לתת צ'אנס לתחבורה הציבורית. בפועל, משמעות הדבר היא שלפעמים נשאיר את האוטו בחניה ונסע בתחבורה הציבורית, אפילו אם זה שינוי הרגל. אם מספיק אנשים יעשו זאת – המעגל יתהפך: יותר משתמשים יביאו להצדקת תדירות גבוהה ושיפורים נוספים, שימשכו עוד אנשים, וחוזר חלילה. כך ניצור יחד מציאות חדשה שבה כולם מרוויחים: פחות פקקים, יותר זמן פנוי, חיסכון כספי, ערים נקיות ושקטות יותר – ותחושה שהמדינה שלנו זזה קדימה במקום להיתקע במקום. אין מגבלות פיזיות המונעות מישראל להפוך למעצמה של תחבורה ציבורית יעילה. הדבר תלוי בהחלטות נכונות של מנהיגים ובעיקר בנכונות הציבור לשתף פעולה ולשנות הרגלים. בואו נבחר בעתיד שבו להגיע לעבודה זו נסיעה קצרה ונעימה (ואפילו פרודוקטיבית) – ולא מסע מתיש בעצבים רופפים. העתיד הזה מתחיל בהחלטה שלנו היום: לעצור, לחנות את הרכב – ולעלות על האוטובוס או הרכבת. זהו המפתח לשחרור מהפקקים, והוא בידיים שלנו. הגיע הזמן לעלות על המסלול המהיר ולנסוע לעתיד טוב יותר – עתיד שבו הפקקים הם זיכרון רחוק, והתחבורה הציבורית היא הבחירה הטבעית של כולם.Citations"ישראל הפכה למדינה עם בעיית הפקקים החמורה ביותר ב-OECD, וזה רק יתגבר"https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734066,00.htmlאיטי ועצבני: נתון מביך לישראל במחקר עולמי לבדיקת המהירות התחבורתיתhttps://www.ynet.co.il/news/article/bkecb5srn10 דברים שהמדינה יכולה לעשות כדי לשחרר את הפקקיםhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734376,00.htmlעומסי תנועה ופקקים גומרים לכם את העצבים והכסף - וואלה רכבhttps://cars.walla.co.il/item/320352010 דברים שהמדינה יכולה לעשות כדי לשחרר את הפקקיםhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734376,00.htmlרוצות לצאת מהפקק? תוותרו על הכביש | החברה להגנת הטבעhttps://www.teva.org.il/campaigns/open-land/17990רוצות לצאת מהפקק? תוותרו על הכביש | החברה להגנת הטבעhttps://www.teva.org.il/campaigns/open-land/17990Traffic Jam? Blame 'Induced Demand.' - CityLabhttps://www.iadlest.org/Portals/0/Files/Documents/DDACTS/Docs/Traffic/Traffic%20Jam%20Blame%20Induced%20Demand%20-%20CityLab.pdf?ver=2020-01-01-133716-830Chart: LA Commuters Spend The Most Time Stuck In Traffic | Statistahttps://www.statista.com/chart/8263/la-commuters-spend-the-most-time-stuck-in-traffic/רוצות לצאת מהפקק? תוותרו על הכביש | החברה להגנת הטבעhttps://www.teva.org.il/campaigns/open-land/17990רוצות לצאת מהפקק? תוותרו על הכביש | החברה להגנת הטבעhttps://www.teva.org.il/campaigns/open-land/17990רוצות לצאת מהפקק? תוותרו על הכביש | החברה להגנת הטבעhttps://www.teva.org.il/campaigns/open-land/17990רוצות לצאת מהפקק? תוותרו על הכביש | החברה להגנת הטבעhttps://www.teva.org.il/campaigns/open-land/17990How Can Cities Move More People Without Wider Streets? Hint: Not With Cars — Streetsblog USAhttps://usa.streetsblog.org/2016/05/10/how-can-cities-move-more-people-without-wider-streets-hint-not-with-carsעקפה את הפקק בסיבוב: העיר שניצחה את עומסי התנועהhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734048,00.htmlCar Purchase - Chaim V'Chessedhttps://chaimvchessed.com/information/transportation-automotive/car-purchase/רוצות לצאת מהפקק? תוותרו על הכביש | החברה להגנת הטבעhttps://www.teva.org.il/campaigns/open-land/17990עקפה את הפקק בסיבוב: העיר שניצחה את עומסי התנועהhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734048,00.htmlעקפה את הפקק בסיבוב: העיר שניצחה את עומסי התנועהhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734048,00.htmlעקפה את הפקק בסיבוב: העיר שניצחה את עומסי התנועהhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734048,00.htmlעקפה את הפקק בסיבוב: העיר שניצחה את עומסי התנועהhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734048,00.htmlעקפה את הפקק בסיבוב: העיר שניצחה את עומסי התנועהhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734048,00.htmlעקפה את הפקק בסיבוב: העיר שניצחה את עומסי התנועהhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734048,00.htmlעקפה את הפקק בסיבוב: העיר שניצחה את עומסי התנועהhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734048,00.htmlעקפה את הפקק בסיבוב: העיר שניצחה את עומסי התנועהhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734048,00.htmlעקפה את הפקק בסיבוב: העיר שניצחה את עומסי התנועהhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734048,00.htmlCongestion pricing in London decreases inner city traffic by about 20 percent and generates more than £97 million each year for transit improvements. | ITS Deployment Evaluationhttp://www.itskrs.its.dot.gov/2007-b00333Congestion pricing in London decreases inner city traffic by about 20 percent and generates more than £97 million each year for transit improvements. | ITS Deployment Evaluationhttp://www.itskrs.its.dot.gov/2007-b00333Congestion Pricing - Lincoln Institute of Land Policyhttps://www.lincolninst.edu/publications/conference-papers/congestion-pricing/Red Line (Tel Aviv Light Rail) - Wikipediahttps://en.wikipedia.org/wiki/Red_Line_(Tel_Aviv_Light_Rail)10 דברים שהמדינה יכולה לעשות כדי לשחרר את הפקקיםhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734376,00.htmlTel Aviv metro system won't open before 2040 due to delays | The Jerusalem Posthttps://www.jpost.com/israel-news/article-855610Israel needs to fix its existing train lines before making new ones - The Jerusalem Posthttps://www.jpost.com/opinion/article-753200Israel needs to fix its existing train lines before making new ones - The Jerusalem Posthttps://www.jpost.com/opinion/article-75320010 דברים שהמדינה יכולה לעשות כדי לשחרר את הפקקיםhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734376,00.html10 דברים שהמדינה יכולה לעשות כדי לשחרר את הפקקיםhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734376,00.html10 דברים שהמדינה יכולה לעשות כדי לשחרר את הפקקיםhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734376,00.html10 דברים שהמדינה יכולה לעשות כדי לשחרר את הפקקיםhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734376,00.html10 דברים שהמדינה יכולה לעשות כדי לשחרר את הפקקיםhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734376,00.html10 דברים שהמדינה יכולה לעשות כדי לשחרר את הפקקיםhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734376,00.html10 דברים שהמדינה יכולה לעשות כדי לשחרר את הפקקיםhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734376,00.htmlעקפה את הפקק בסיבוב: העיר שניצחה את עומסי התנועהhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3734048,00.html